شعرهای پایان نسخه(دعای کاتبان در حق نویسنده و خواننده ی كتاب)


ایرج افشار


بسیاری از كاتبان نسخه های اسلامی (به ویژه نسخه های فارسی) پس از این كه «خاتمه ی مؤلف» را نقل می كردند، سطرهایی نیز از خود به نسخه ها می افزودند و در آن سطرها نام و نسب و نسبت و كنیه و لقب خود و احیانن نام شهر یا ده و حتا نام مدرسه یا رباط یا خانقاه (و جز این ها) را كه نسخه در آن جا نوشته شده و نیز اطلاعاتی از قبیل آن كه كدام نسخه مأخذ نسخه برداری واقع شده و البته در بسیاری از موارد تاریخ روز و ماه و سال نگارش خود را در پایان نسخه جدید می نوشتند.


كاتبان، جز این اطلاعات، مقداری جمله های دعایی در طلب آمرزش و رحمت الاهی برای خود و والدین خود می آوردند و گاه به نقل شعرهایی یادگارگونه از خود (یا از شاعران و شعرهای قدیم ) یا بیت هایی در عذرخواهی از خط بد خویش می پرداختند.


این مطالب كه پس از آخرین کلمه ی «مؤلف» توسط كاتب در پایان نسخه ها نوشته می شد در اصطلاح فرنگی كلوفون Colophon نام دارد.اگر عبارت«خاتمه ی مؤلف»را به اصطلاح قدیمیان «خاتمه الكتاب»بنامیم،ناچار نوشته های كاتب را می توان«خاتمه ی كتاب»یا «پایان نسخه» نامید.


در این مقاله شماری از شعرهای نقل شده در پایان این گونه نسخه ها را،به ترتیب تاریخ و با ذكر این كه هر كدام از كدام نسخه است برای آگاهی خوانندگان علاقه مند به تاریخ هنر نسخه نویسی می آوریم:


سده ی ششم


۱) نسخه ی «فتح القسی» به تاریخ ۵۹۵ ه به خط محمد بن احمد بن البزدی بن عكرمه الجزیری كاتب (به شماره ی ۳۴۵ فرهنگستان علوم لنین گراد ).


اذا اعانیت فی خطی فتورن / و لفضی و الفصاحه و البیان


و لاتعجب بذان فان رمصی / علی مقدار ایقاع الزمان


**


و ما من كاتب الا سبب لا / و یبقی الدهر ما كتبت یداه


( به شماره ی ۳۵ نیز نگاه کنید)


**


الخط یبقی زمانن بعد كاتبه / و لا محاله ان الخط یندرس


۲) كتاب «السّبعیات» به خط محمود بن محمد بن محمود (بدون تاریخ، ولی از قراین از آن سده ی ششم هجری است).


نبشتم خط ندانم تا كه خواند / كه بی شك من بمیرم این بماند


هر آن عاقل كی این خط را بخواند / بداند كی جهان با كس نماند


سده ی هفتم


۳) «المحاسن» برقی به تاریخ ٦٦۹ه به خط جعفر بن محمد بن رجاء كوفی ( شماره ی ۹٦۹ كتاب خانه ی آستان قدس رضوی - مشهد ) .


كتبت الصفحه حتا تكون / لذنبی شافعن یوم القیامه


و معلوم فناء العبد ، لكن / یكون الخط فی الدنیا علامه


( به شماره های ۱۸ و ۳۸ و ۵۸ و ٦۵ نیز نگاه کنید)


۳ مكرر ) لمعه السراج (بختیارنامه) به تاریخ ٦۹۵ه خط یوسف بن اسعد بن یوسف الكاتب اللالكی چاپ محمد روشن (نسخه ی دانشگاه لیدن).


دانم به زیر خاك شود عمر من تباه / آخر به یادگار بماند خطم سیاه


ای هر كه این بخواند و بر من كند دعا / یا رب عفوش كن به قیامت همه گناه


۴) مجموعه ی بدون تاریخ ، ولی به قراین خط و كاغذ از سده ی هفتم هجری (خریداری مجلس سنا).


روزی كه نه شادی و نه شیون ماند / نه دست و قلم ، نه جان و نه تن ماند


بر خاطر دوستان دهد یاد مرا / خطی كه به یادگار از من ماند


سده ی هشتم


۵) نسخه ی شرح قصیده ی ابن درید به تاریخ ۷۰۴ ه (شماره ی ۴۷۷۱ كتاب خانه ی مجلس شورای اسلامی- تهران).


رب انی بك واثق / و بتوحیدك ناطق


رب فارحمنی اذا / قام للعرض الخلایق


٦) نسخه ی تفسیر كواشی به تاریخ ۷۱۳ه به خط محمد بن علی بی یعقوب جیلی فافری كتابت شده در مدرسه ی نظامیه (شماره ی ۱٦ كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران).


غرض نقشی است كز ما باز ماند / كه هستی را نمی بینم بقایی


**


لعلّ الهی یعفو عنی بفضله / و یغفر تقصیری و سوء فعالیا


اموت و یبقی لما قد كتبته / فیالیت من یقرأكتابی دعالیا


( به شماره های ۱۷ و ۳٦ نیز نگاه کنید)


٦ مكرر) مجموعه ای به تاریخ ۷۳۴ه به خط یوسف بن حسن الجاستی (شماره ی ۴۲٦۴ كتاب خانه ی ملی ملك).


عمرم به هوس رفت افسوس افسوس / یار آمد و پس برفت افسوس افسوس


وصلش كه به عمر ما به دست آمده بود / در یك دو نفس برفت افسوس افسوس


۷) مثنوی مولوی به تاریخ ۷۵۰ه به خط خلیل بن عبدالله مولوی (ملكی محمود فرهاد معتمد)


ز روی معانی بیان كن كلام / درود و تحیات بعد السلام


۸) نسخه ی شفاء الاسقام به تاریخ ۷۸۸ه به خط سلیمان قونوی (شماره ی ۱۴۷ در


Wellcome Historical Medical Library لندن.


گو قصد یادگار كند بعد رفتنت / چون نام نیك در دو جهان یادگار نیست


**


هر كه ما را كند به نیكی یاد / یادش اندر جهان به نیكی باد


(به شماره ی ۴۰ نیز نگاه کنید)


**


این نبشتم تا بماند یادگار / من نمانم این بماند روزگار


می شوم با درد دل در زیر گل / كس نداند حال من جز كردگار


(به شماره های ۲۸ و ٦۲ نگاه کنید)


**


نبشتم ندانم ز حالم خبر / كه عمرم چه رفته كی آید به سر


خدایا عفو كن گناهان من / كه طاقت ندارم به نار سفر


سده ی نهم


۹) نسخه ی مكمل فی شرح المفصل به تاریخ ۸۲۰ه (شماره ی ۵۱۷۰ كتاب خانه ی مجلس شورای ملی - تهران).


شكر كن كه این نامه به عنوان رسید / بیشتر از عمر به پایان رسید


**


بضاعت نیاوردم الا امید / خدایا ز عفوم مكن ناامید


**


امیدی كه دارم به فضل خداست / كه بر سعی خود تكیه كردن خطاست


**


بضاعت نه چندان كه آری بری / و گر مفلسی شرمساری بری


۱۰) نسخه ی انیس العشاق به تاریخ ۸۳۵ه به خط سید نعمت الله درویش (شماره ی ۱/۱۹۳۰ كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران).


نویسنده باد از جهان بی نیاز / و خواننده را نیز عمرش دراز


**


یاد كنید به سوره یفاتح الكتاب / آمرزیده باد نویسنده ی این كتاب


**


به یادگار نوشتم من این كتابت را / و گرنه این خط من لایق كتابت نیست


**


دل بسته بُد و قلم شكسته / این است خط شكسته بسته


(به شماره های ۳۴ و ۵۱ و ۵۳ و ۵٦ نیز نگاه كنید)


**


همینت تا حیات و مال باشد / بهین اسباب عیش و كامرانی


به كام دل به … / تمتع باد از عمر و جوانی


**


غرض نقشی است كز ما باز ماند / كه هستی را نمی بینم بقایی


مگر صاحبدلی روزی ز رحمت / كند در كار مسكینان دعایی


بماند سالها این نظم و ترتیب / ز ما هر ذره خاك افتد به جایی


۱۱) شرح اسباب و علامات نفیس بن عوض كرمانی به تاریخ ۸۳۹ه به خط شیخ محمود بن پیر احمد تبریزی (شماره ی ۴۵ كتاب خانه ی مجلس شورای ملی، تهران ).


در دلم آید كه تبه كرده ام / كین ورقی چند سیه كرده ام


۱۲) شرح مفتاح العلوم سید شریف جرجانی به تاریخ ۸۵٦ه به خط ابی الحمد محمد بن عثمان بن مسعود (نسخه ی كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران، معرفی شده در صفحه ی ۲۵۵٦ فهرست آن جا به قلم محمد تقی دانش پژوه ).


غریق رحمت از …… كسی باد / كه كاتب را به الحمدی كند یاد


(به شماره ی ۴۳ نیز نگاه کنید)


۱۳) دیوان سلمان ساوجی به تاریخ ۸۵۹ه (از مجموعه ی دانشكده ی الهیات و معارف اسلامی در كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران ).


تا آن كه باشد در آسمان مهتاب / تا بود زلف نیكوان در تاب


باد یا رب مبارك و فرخ / بر خداوند این كتاب كتاب


**


یا ناظرا فیه سل الله مرحمه / علی المصنف و استغفر لصاحبه


و اطلب لنفسك من خیر زیدیها / من بعد ذلك غفرانن لكاتبه


۱۴) شرح تعریف جاربردی به تاریخ ۸٦۲ه به خط محمد بن ملك تلجانی ( ارایه شده برای فروش به كتاب خانه ی مجلس شورای ملی كه علی الظاهر خریداری كرده اند).


هر كه بعد از من بخواند این كتاب / او وصی ماست تا روز حساب


تا بخواند گاه گاهی بهر من / سوره ی اخلاص با ام الكتاب


**


این نبشتم از برای آخرت / بوك باشد ذنبها را مغفرت


من نخواهم مزد این را از كسی / آخرت به ، آخرت به ، آخرت


**


كاتب این كتاب اگر دانی / هست محمد بن ملك تلجانی


**


الاهی بدان كس كه این خط نبشت / عفو كن گناه و عطا كن بهشت


۱۴مكرر ) نسخه ی ۸۷۱ مجموعه ی محمد شفیع (لاهور)


نوشتم این كتاب پر معانی / كنون باید آن را نیك خوانی


رموز جمله ی اوراق آن را / كماهی ای برادر باز دانی /


… از برای هر كه خوانی / كنی حكم و بسی درها فشانی


به ترتیب معانی خوب كوشی / چو این دم صاحب و ارباب كانی


به شادی بگذرانی عمر خود را / نمایی سالها تو كامرانی


۱۵) الرساله الحایریه به تاریخ ۸۸۵ به خط عبد العلی بن محمد شیخ علی ما كان معروف لولوستی ( ؟ ) (ملكی محمود فرهاد معتمد ).


خطم هر چند دیدن را نشاید / بنابر قول مخدومی نوشتم


(به شماره ی ۱٦ نیز نگاه کنید)


**


نوشتم یادگار از بهر یاری / كه یادآور بود در روزگاری


۱٦) مجموعه ی به تاریخ ۸۸٦ه كه یكی از اجزای آن فرخ نامه ی جمالی یزدی است (مجموعه ی ادوارد براون).


خطم هر چند خواندن را نشاید / بنا بر حكم مخدومی نوشتم


(به شماره ی ۱۵ نیز نگاه کنید)


۱۷) المطول به تاریخ ۸۸۸ه خط فتح الدین محمد بن علی عباسی (شماره ی ۴۰۱۰ كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران)


لعل الهی یعفو عنی بفضل / و یغفر ذنابی و سوء فعالیا


یاموت و یبقی كل ما كتبت / فیا لیت من یقرأ كتابی دعالیا


(به شماره ی ٦ نیز نگاه کنید)


۱۸) معالجات ایلاقی به تاریخ ۸۹٦ه به خط جلال الدین خوارزمی (شماره ی ۴۲۹۰ كتاب خانه ی ملی ملك) .


یلوح الخط فی القرطاس دهرن / و كاتبه رمیم فی التراب


(به شماره ۳ و ۱۸ و ۳۸ و ۵۸ نیز نگاه کنید)


سده ی دهم


۱۹) نفحات الانس جامی به تاریخ ۹۱۲ه به خط یوسف علی بن محمود ( نسخه ی شماره ی ۴۰۴٦ كتاب خانه ی ملی ملك).


شد صرف كتابت همه اوقات تو دل / جز نامه سیاهی نشد از كار تو حاصل


۲۰) شرح قواعد شیخ علی كركی به تاریخ ۹۳۷ه (خریداری كتاب خانه ی مجلس شورای ملی از باقر ترقی).


به ختم انبیاء و ختم قرآن / كه ختم كارها بر خیر گردان


**


اگر سهوست آن در پذیرند / بزرگان خرده بر خردان نگیرند


۲۱) مشارق الانوار به تاریخ ۹۴۵ه (ملكی آقای مجد).


گر تو به هم زده بینی خط من عیب مكن / كه مرا فرقت احباب به هم بر زده است


(به شماره ی ٦٦ نیز نگاه کنید)


**


بایع از مشتری بها خواهد / كاتب از قاریان دعا خواهد


**


یادگار این قدر تمام بود / غرض از یادگار نام بود


**


روزی فلك هر آینه بر من جفا كند / در زیر خاك بند ز بندم جدا كند


یا رب نگاه دار تو ایمان آن كسی / كاین خط من بخواند و بر من دعا كند


(به شماره ی ۲۷ و ۳۰ نیز نگاه کنید)


**


نبشته سالها ماند، نه كاتب / اگر در خاك جویی هم نیابی


**


نبشتم من ندانم تا كه خواند / یقین است من نمانم ، این بماند


**


قاریا بر من مكن قهر و عتاب / گر خطایی رفته باشد در كتاب


آن خطای رفته را تصحیح كن / از كرم ، و الله اعلم بالصواب


(به شماره ی ۲۵ و ٦۳ نیز نگاه کنید)


۲۲) حاشیه ی شرح تجرید به تاریخ ۹۵۳ه خط عبد الوهاب بن مصطفی بن امیر علی فقیه (شماره ی ۲٦٦ ج مجموعه ی دانشكده ی الاهیات و معارف اسلامی در كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران.


الخط باقی و العمر فانی / العبد عاصی و الرّب عافی /


۲۳) اختیارات بدیعی از حاجی زین عطار به تاریخ ۹٦۱ه به خط سلطان محمد نیشابوری (شماره ی ۴۵۲٦ كتاب خانه ی ملی ملك).


غریق رحمت رحمن كسی باد / كه كاتب را به تكبیری كند یاد


۲۴) ارشاد الاذهان به تاریخ ۹۷۱ه (عرضه شده ی كتاب فروشی خیام به كتاب خانه ی مجلس سنا).


كتبت كتابی بخط جمیل / بجد و جهد و عمر طویل


فاخشی من الموت ان جأنی / فباعوا كتابی بشیءقلیل


۲۵) ترجمه ی فارسی مصباح كفعمی به تاریخ ۹۷۴ه در یزد به خط حسین بن فاضل حسینی استرآبادی (ملكی حسین عاطفی - كاشان).


قاریا بر من مكن قهر و عتاب / گر خطایی رفته باشد در كتاب


آن خطای رفته را تصحیح كن / از كرم ، والله اعلم بالصواب


(به شماره ی ۲۱ و ٦۳ نیز نگاه کنید)


**


غریق رحمت یزدان كسی باد / كه كاتب را به اخلاصی كند یاد


(به شماره ی ۲۳ نیز نگاه کنید)


**


گستاخی را امید عفو است


۲٦) روض الجنان فی شرح ارشاد الاذهان به تاریخ ۹۸۷ه خط حسین محمد حسینی (شماره ی ۸۲۷۲ كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران).


و فاسله افنیت فی الكتب ساحرت / یمیتك من مال فقلت دعینی


اری فیها كتاب ……….. / باحد كتابی فی غد بیمینی


۲۷) تعریب نصیحه الملوك غزالی (التبر المسبوك) به تاریخ ۹۷۹ه به خط كمال الدین حسین بن شمس الدین محمد كرمانی (كتاب خانه ی ایا صوفیه).


مراد ما نصیحت بود كردیم / حوالت با خدا كردیم و رفتیم


فی طلب الدعا لكاتبه:


فردا كه چرخ دامن عمرم رها كند / وین خاك تیره بند ز بندم جدا كند


یا رب نگاه دار تو ایمان آن كسی / كاین خط من بخواند و بر من دعا كند


(به شماره ی ۲۱ و ۳۰ نیز نگاه کنید)


۲۸) شرایع به تاریخ ۹۸۰ه ( شماره ی ٦۱ ج ، مجموعه ی دانشكده ی الاهیات و معارف اسلامی در كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران).


خط نوشتم صرف كردم روزگار / من نمانم خط بماند یادگار


(به شماره های ۸ و ٦۲ نیز نگاه کنید)


۲۹) شرح قانون قرشی به تاریخ ۹۸۱ در یزد ، به خط اسد الله بن عباد الله بن محمد الحسینی المفازهای بیابانكی (فراموش كرده ام محل نگاه داری نسخه را یادداشت كنم).


حاشا كه التجا به در كس بود مرا / مهر علی و آل علی بس بود مرا


**


دستم به زیر خاك چو خواهد شدن تباه / باری به یادگار بماند خط سیاه


(به شماره ی ۵۹ نیز نگاه کنید)


۳۰) مجموعه ی عرفانی به تاریخ ۹۹۸ه خط بیك محمد بن سلطان محمد شبرغانی ( مجموعه ی بدیع الزمان فروزانفر كه اكنون در كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران است).


روزی كه چرخ بر من مسكین جفا كند / در زیر خاك بند ز بندم جدا كند


یا رب نگاه دار تو ایمان آن كسی / كاین خط من بخواند و بر من دعا كند


(به شماره ی ۲۱ و ۲۷ نیز نگاه کنید)


۳۱) اخلاق محسنی (سده ی دهم) موزه ی مولانا به شماره ی ۱۴۰۵ در قونیه.


خدا او را دهد عالی مراتب / كه خواند فاتحه در حق كاتب


۳۲) بوستان سعدی (سده ی دهم) خط عبد الواحد وشهدی (شماره ی ۴۱۵۳ كتاب خانه ی مجلس شورای ملی، تهران).


جان از غم و اندیشه به آرام رسید / آغاز كتابتم به انجام رسید


این نامه كه نام صاحبش باقی باد / المنه لله كه به اتمام رسید


سده ی یازدهم


۳۳) التحفه السعدیه از قطب الدین شیرازی به تاریخ ۱۰۱۴ه خط زین العابدین شاه محمد استرآبادی (شماره ی ۳۸۱ كتاب خانه ی وزیری ، یزد)


آن روز كه ید ز كار خواهد ماندن / خط است كه یادگار خواهد ماندن


این نقش كه از خامه ی مشكین سر زد / بر صفحه ی روزگار خواهد ماندن


۳۴) حاشیه ی جلالی به تاریخ ۱۰۲۲ه به خط محمد الشهیر بالمؤید جیلانی (كتاب خانه ی انجمن آثار ملی).


دل خسته بد و قلم شكسته / این است خط شكسته بسته


(به شماره های ۱۰ و ۵۱ و ۵۳ و ۵٦ نیز نگاه كنید)


۳۵) عجایب المخلوقات به تاریخ ۱۰۲۳ه خط عبد المعین بن ولی بغدادی (شماره ی ۱۲۸۲ كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران) .


و مامن كتاب الا دبیلی / و یبقی الدهر ما كتبت یداه


و لاتكتب بخطك غیر شیء / مسرك فی القیمه ان تراه


(به شماره ی ۱ نیز نگاه کنید)


**


انظر معاینه و استغفر لصاحبه / یا یستعیر كتابی تستفیذ به


و اطلب من الله غفرانن و مرحمه / للمؤمنین و لا تطهر معایبه


(به شماره ی ۱۳ نیز نگاه کنید)


۳٦) شرح تذهیب به تاریخ ۱۰۲۸ه خط محمد بن قنبر علی (عرضه شده توسط كتاب فروشی خیام به كتاب خانه ی مجلس سنا).


اموت و یبقی كل ما قد كتبته / فیالیت من یقرأ كتابی دعالیا


لعل الهی یعف عنی بفضله / و یغفر زلاتی و سوء فعالیا


(به شماره ی ٦ و ۱۷ نیز نگاه كنید)


۳۷) تعلیقات قواعد به تاریخ ۱۰۲۸ه خط علیشاه بن كمال الرودانی (عرضه شده توسط كتاب فروشی خیام به مجلس سنا ).


یا خالق الخلق طرن بعد اطوار / و باعث الرزاق فی یسرو اقتار


اغفرلی لصاحبه ایضن و لكاتبه / و المستعیر له ان رد و القار


۳۸) شرح بیست باب به تاریخ ۱۰۳۱ه خط كاظم بن محمد صالح مشهور به فرشته (نسخه عرضه شده توسط كتاب فروشی خیام به كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران).


قدتم كتابتی بعون الوهاب / امید كه باشد همگی خیر و صواب


گر سهو و خطایی شده باشد واقع / رب اغفرلی انك انت الوهاب


(به شماره ی ٦۴ نیز نگاه کنید)


**


خدا چو داد ترا دولت نوشتن خط / یقین شدت كه برین عمر اعتباری نیست


كتاب چند پس از خویش یادگار گذار / كه خوبتر ز كتب هیچ یادگاری نیست


**


لقد سودت اوراق الكتاب / فان الله اعلم بالصواب


علیك بان تذكر انی بخیر / اذا ابصرت خطی فی الكتاب


خرجت من التراب بغیر ذنب / رجعت مع الذنوب الی التراب


یلوح الخط فی القرطاس دهرن / و كاتبه رمیم فی التراب


(به شماره های ۳ و ۱۸ و ۵٦ و ۵۸ نگاه کنید)


۳۹) مصفل صفا به تاریخ ۱۰۳۲ه خط وجیه الدین بن اسمعیل كاتب (شماره ی ۴۹۴ كتاب خانه ی مجلس شورای ملی، تهران).


صد شكر كزین نسخه ی «دینی مطلب» / گردید سیه روز نصاری چو شب


مغلوب ار گشت خصم ازو نیست عجب / ز آن روی كه شد تمام در سال «غلب»


۴۰) معارخ النبوه به تاریخ ۱۰۳۴ه ( كتاب خانه ی ملی ملك شماره ی ۳۴۵۸).


بر نویسنده و رساننده / رحمت حق نثار خواننده


هر كه ما را كند به نیكی یاد - نام او در جهان به نیكی باد


(به شماره ی ۸ نیز نگاه کنید)


۴۱) دیوان عرفی به تاریخ ۱۰۳۹ه خط احمد بن حسین دراقی (در كتاب خانه های تركیه وصف شده در فهرست منظومات احمد آتش زیر شماره ی ۷۳۳).


۴۲) شرایع به تاریخ ۱۰۳۹ه (فراموش كرده ام كه محل نگاه داری آن را یادداشت كنم).


فسبحان الذی بالغیب بدری / اذا مامت من یقرك بعدی


عدوی ام صدیقی ام رفیقی / كتبت یا كتاب و لست ادری


۴۳) روضه الصفا به تاریخ ۱۰۴۴ه خط نور الدین محمد سبزواری ( شماره ی ۴۳ كتاب خانه ی ملی ملك)


به یادگار نوشتم من این كتابت را / و گر نه این خط من لایق كتابت نیست /


(به شماره ی ۱۰ نیز نگاه کنید)


**


غریق رحمت یزدان كسی باد / كه كاتب را به الحمدی كند یاد


(به شماره ی ۱۲ نیز نگاه کنید)


۴۴) مجموعه ی شمسیه ی نیشابوری و حاشیه ی آن به تاریخ ۱۰۴۵ه خط اسمعیل بن محمد بن نصار در اصفهان (در مجموعه ی دكتر رضا صحت دیده شد. كتاب های او اکنون در كتاب خانه ی آستان قدس رضوی است).


الا انها تبقی و تفنی اناملی / ستبقی خطوطی برهه بعد موتتی


لكاتبها المدفون تحت الجنادل / فیها ناظرن فیها سل الله رحمه


۴۵) عالم آرای عباسی به تاریخ ۱۰۵۷ه خط هدایت الله ایموری (كتاب خانه ی ملی ملك، شماره ی ۴۱٦۰)


بجز لاتقنطوا من رحمه الله / ندارم هیچ گونه توشه ی راه


۴٦) مجموعه ی فقهی به تاریخ ۱۰۵۹ه دارای دو یادگاری است به خط دو مالك (ظاهرن ) (نسخه آقای آتشی از فضلای یزد).


ای كه در خط بنگری چون رفته باشم در جهان / دارم الحمدی توقع،از سر اخلاص خوان


(كامران)


**


به یادگار نوشتم خطی كه ایامی / بدین بهانه عزیزان كنند از ما یاد


( سلمان )


۴۷) الفیه ی شهید به تاریخ ۱۰٦۳ه خط خواجه شاپور (شماره ی ۳۳۷۱ كتاب خانه ی ملی تبریز - مجموعه ی محمد نخجوانی).


نویسنده را ای خدای كریم / رسانی به جنت به ناز و نعیم


تو خواننده را نیز رحمت كنی / مقامش به فردوس و جنت كنی


۴۸) حدیقه ی سنایی به تاریخ ۱۰٦۵ه (ملكی مرحوم ملك الشاعران بهار)


یا رب به سپهر و مهر تابنده ی او / یا رب به نبی و شرع پاینده ی او


بنمای ره راست بر آن كاین بنوشت / بگشای در فتح به خواننده ی او


۴۹) هدایت نامه ی ادهم به تاریخ ۱۰۷۲ه به خط محمد تقی (شماره ی ۴۲٦۸ كتابخانه ی ملی ملك)


هر كه كاتب را كند به فاتحه یاد / فتح كارش به فتح فاتحه باد


۵۰) انوار التنزیل به تاریخ ۱۰۸۳ه (ملكی مرحوم ملك الشاعران بهار)


لان المنتسخ سقیم و فهمی قاصر عن تصحیح كل سقمها و المرجو ممن اطلع فیه ان یدرء بالحسنه السییه


۵۱) مثنوی مولوی به تاریخ ۱۰۹۲ه خط محمد بن محمود (خانقاه نعمه اللهی، تهران)


دل خسته بد و قلم شكسته / این است خط شكسته بسته


(به شماره های ۱۰ و ۳۴ و ۵۳ و ۵٦ نیز نگاه کنید)


۵۲) مجموعه، در انتهای رساله ی جراحی خط سده ی یازدهم گدا علی مازندرانی (شماره ی ۴۲۹۳ كتاب خانه ملك)


روزی كه نه ماتم و نه شیون ماند / نه دست و قلم ، نه جان درین تن ماند


بر خاطر دوستان فراموش مباد / خطی كه به یادگار از من ماند


(به شماره ی ۴ نیز نگاه کنید)


**


هر كه خواند دعا طمع دارم / زانكه من بنده ی گنه كارم


۵۳) بهارستان جامی خط سده ی یازدهم ( شماره ی كتابخانه ی سلطنتی ، كپنهاگ ).


دل خسته بود ] بد[ و قلم شكسته / این است خطی شكسته بسته


(به شماره های ۱۰ ، ۳۴ ، ۵۱ و ۵٦ نگاه کنید)


۵۴) الروضه البهیه خط سده ی یازدهم عبد الفتاح بن ولی محمد بن عبد الفتاح (فراموش كرده ام محل نگاه داری آن را یادداشت كنم).


نوشتم كتابی به حرف تمام / علیك الصلوه نبی اسلام


**


من نوشتم صرف كردم روزگار / من نمانم این بماند یادگار


۵۵) نظم الاصول خط سده ی یازدهم (عرضه شده توسط كتاب فروشی خیام به كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران)


الهی بالنبی و بابن عمه / و نسلمها الكرام العالمینا


بكلهم الهی فاعف عنی / و یكفی واحد للعالمینا


**


هزاران درود و هزاران سلام / ز ما بر محمد و آلش تمام


(به شماره ی ۵۷ نیز نگاه کنید)


سده ی دوازدهم


۵٦)بخش شاه اسماعیل(از روضه الصفاء)به تاریخ ۱۱۰۵ه(كتاب خانه ی وزیری،یزد،برگ ۳۵۹).


دست قلم و دل شكسته / این است خط شكسته بسته


۵۷) نظم الاصول به تاریخ ۱۱۰٦ه خط محمد ابراهیم بن قزوینی (ملكی محمود فرهاد معتمد)


هزاران درود و هزاران سلام / ز ما بر محمد و آلش تمام


(به شماره ی ۵۵ نیز نگاه کنید)


۵۸) كفایه ی مجاهدیه به تاریخ ۱۱۲۵ه خط عابد بن سلطانعلی (شماره ی ۴۵۳٦ كتاب خانه ی ملی ملك) .


یلوح الخط فی القرطاس دهرن / و كاتبه رمیم فی التراب


(به شماره های ۳ و ۱۸ و ۳۸ نیز نگاه کنید)


**


رجعت مع الذنوب الی التراب / خلقت من التراب بغیر ذنب


۵۹) رساله ی طبی به تاریخ ۱۱۳۱ه (شماره ی ۴۲۴۳ كتاب خانه ی ملی ملك)


دستم به زیر خاك چو خواهد شدن سیاه / باری به یادگار بماند خط سیاه


(به شماره ی ۲۹ نیز نگاه کنید)


٦۰) شافی الاوضاع به تاریخ ۱۱۳۳ه خط عبد الله ترشیزی (شماره ی كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران)


ز دوستان حقیقی توقعم این است / كه بعد مرگ فراموشم از دعا نكنند


**


دارد از خواننده كاتب التماس این دعا / اغفر اللهم للكاتب بحق مصطفی


٦۱) نزهه القلوب سده ی دوازدهم خط حسن بن عبد المجید واعظ اصفهانی (كتاب خانه ی مركزی دانشگاه تهران، خریداری از مجموعه ی دكتر اسداللله بیژن)


هر چند به عمر اعتباری نبود / ما را به جهان دمی قراری نبود


جز خط سیاه در جهان بعد از ما / به تر به زمانه یادگاری نبود


٦۲) اسكندرنامه ی نظامی به تاریخ ۱۲۱٦ (كتاب خانه ی سلطنتی، كپنهاگ - شماره ی ۱۰۰)


نوشته بماند سیه در (بر) سفید / نویسنده را نیست فردا امید


**


من نوشتم صرف كردم روزگار / من نمانم این بماند یادگار


( به شماره های ۸ و ۲۸ نیز نگاه کنید )


٦۳) ترسلات صابی به تاریخ ۱۲۳۸ (مجموعه ی ملك الشعرای بهار)


قاریا بر من مكن قهر و عتاب / گر خطایی رفته باشد در كتاب


آن خطای رفته را تصحیح كن / از كرم ، و الله اعلم بالصواب


(به شماره های ۲۱ و ۲۵ نیز نگاه کنید)


٦۴) علاج الاسقام به تاریخ ۱۲٦۹ه خط محمد باقر اصطهباناتی (مجموعه ی محمود فرهاد معتمد)


سیبقی خطوطی بالدفاتر برهه / و اعلتی تحت التراب رمیمه


**


قدتم كتابتی بعون الوهاب / امید كه باشد همگی صدق و صواب


گر سهو و خطایی شده باشد واقع / اغفرلی انك انت الوهاب


(به شماره ی ۳۸ نگاه کنید)


٦۵)مجموعه ی به تاریخ ۱۲۷۲ه خط آقا بابا شه میرزادی(شماره ی ۴۱٦۳ كتاب خانه ی ملی ملك)


گر به هم بر زده بینی خط من عیب مكن / كه مرا محنت ایام به هم بر زده است


(به شماره ی ۲۱ نیز نگاه کنید)


٦٦)انوار سهیلی به تاریخ ۱۲۹۴ه خط اسمعیل بن گل محمد(شماره ی ۲۷۸۵كتاب خانه ی ملی تبریز)


خطم مشوش است و پریشان چو زلف یار / عیبم مكن كه در شب هجران نوشته ام


بدون تاریخ و تشخیص


٦۷) از روی وصفی كه درباره ی یك نسخه ی خطی در مجله ی شرق شناسی فرهنگستان علوم شوروی (شماره ی ۲ سال ۱۹۷۲ برگ ۱۵۴ ) آمده است نقل می شود:


نبشتم كتاب به ناز و نیاز / به شبهای تاریك و روز دراز


من از مرگ ترسم كه آید فراز / فروشند كتابم به نرخ پیاز


٦۸)نسخه ی كه نزد آقای باقر ترقی چند سال پیش دیدم(نه اسمش را یادداشت كرده ام نه تاریخش را ) خیال می كنم بعدها به مجلس داده شده است.


نوشته بماند به خط غریب / كه نصر من الله فتح قریب


**


نوشته بماند سیه بر سفید / نویسنده را نیست فردا امید


**


هر كه خواند دعا طمع دارم / زانكه من بنده ی گنه كارم


٦۹) شرح عین المعاد (نسخه ی مجموعه ی كریستین سن در كتاب خانه ی سلطنتی كپنهاگ)


به یادگاری خود من نوشتم این خط را / و گرنه این خط من لایق كتاب نبود


۷۰) خواص الآیات (شماره ی ۵ مجموعه ی كریستین سن در كتاب خانه ی سلطنتی كپنهاگ)


دستم به زیر خاك كه خواهد شدن تباه / باری به یادگار بماند خط سیاه


* **


البته در بسیاری از كتاب ها كاتبان «ختم» نسخه را با « تم» (و نیز تكرار چند بار آن ) و «تمت» و «تمام شد» و جز این ها مشخص كرده اند. در برخی از نسخه ها «تمت تمام شد كار من نظام شد» دیده می شود، به ویژه نسخه های هندی (به عنوان نمونه در نل ودمن نسخه ی شماره ی ۱۲۹ كتاب خانه ی سلطنتی كپنهاگ آمده: … و باری تمت تمام شد / كار من هم نظام شد ! )


- - -


از: مجله ی هنر و مردم؛ دوره ی دوازدهم، شماره ی ۱۳۹، اردیبهشت ۱۳۵۳

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا